
Dworzec kolejowy w Żywcu planowano pierwsze wybudować na terenie zwanym Łąg, gdzie współcześnie znajduje się MZK. Władze miasta nie wyraziły zgody gdyż obawiano się pożaru, w bliskiej odległości znajdowały się stodoły mieszkańców Rudzy. W związku z tym stanowiskiem, dworzec wybudowano w Zabłociu około dwóch kilometrów od rynku. Pierwszy budynek dworcowy powstał 1878 r, co związane było z uruchomieniem połączenia Bielsko-Żywiec. Pojawienie się dworca w dzielnicy Zabłocie zaowocowało rozkwitem tej części miasta. Planowano nawet wybudowanie linii tramwajowej żeby ułatwić dostęp do dworca.
W 1884 r nastąpiło otwarcie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej na odcinku łączącym Żywiec z Suchą Beskidzką i Zwardoniem co umożliwiło dojazd do Krakowa i Wiednia. Budynek dworca miał typową budowę Austro-Węgierskich dworców. W późniejszym czasie został przebudowany na styl podhalański. Wtedy też nad wejściem głównym pojawiły się dwa sokoły które w okresie drugiej wojny światowej dostały żelazne swastyki na łańcuszkach.
Budynek dworca został zniszczony 1945 r przez wycofujące się wojska niemieckie. W 1949 r został odbudowany zgodnie z pierwowzorem. Została również rozebrana lokomotywownia i warsztaty. W 1975 r została wybudowana kładka dla pieszych łącząca perony z placem dworcowym i ul. Armii Krajowej. A w 1980 r zostało wybudowane przejście podziemne pod ulicą łączące dworzec kolejowy z dworcem PKS. W 2016 r budynek dworca został odnowiony.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie