
Szanowni Państwo, wiele miast pozoruje działania w walce z tak zwaną betonozą. Miasto Żywiec pozyskało środki zewnętrzne na całkowitą i realną likwidację tego zjawiska. Prace w tym kierunku zostały podzielone na trzy etapy. Rozpoczną się już w maju tego roku.
Etap 1. Odbetonowanie Rynku. Pomimo licznych pochwał, że Rynek jest miejscem bezpiecznym, po którym nie jeżdżą samochody, dzieci mogą bawić się bezpiecznie, w okresie zimowym działa lodowisko, w okresie letnim funkcjonują ogródki gastronomiczne, działają piękne fontanny, odbywają się liczne wydarzenia kulturalne i społeczne, wraz z ekspertami uznaliśmy, że kostka brukowa zostanie całkowita zdjęta, w jej miejsce pojawią się nasypy ziemne, na których zostaną posadzone drzewa. Pomiędzy drzewami pozostawione zostaną jedynie ścieżki w formie leśnych duktów. Ścieżki te będą funkcjonować według rytmu pór roku. Nie będą ani odwadniane w okresach wiosennym i jesiennym ani odśnieżane w okresie zimowym. Wszystko zgodnie z naturalnym kalendarzem.
Etap 2. Likwidacja parkingów i miejsc utwardzonych betonem lub asfaltem. W drugim etapie walki z tak zwaną betonozą zlikwidowane zostaną wszystkie utwardzone miejsca postojowe, parkingi, itd. Eksperci uznali, że w tych miejscach należy wysiać łąki kwietne, które pomogą miastu w lepszej retencji, zaś zmniejszenie ilości samochodów (z powodu braku możliwości parkowania w mieście) wyraźnie wpłynie na poprawę jakości powietrza. Parkować będzie można w sąsiednich miejscowościach, graniczących z Żywcem, skąd kursować będą autobusy i pociągi.
Etap 3. Usunięcie nawierzchni bitumicznych (asfaltowych) z dróg gminnych. Jak wiemy odbetonowanie Rynku to gest czysto symboliczny. Tak naprawdę problemem, który wpływa na nagrzewanie jest ogromna ilość asfaltu, położonego na kilkuset kilometrach sieci drogowej, i to tylko na drogach gminnych w mieście. Specjaliści, którzy dokonują eksperymentu polegającego na smażeniu jajek na asfalcie w trakcie upałów, uznali, że większość dróg asfaltowych w naszym mieście powinna zostać usunięta. W ich miejsce (po dotychczasowym śladzie) pozostanie pas ziemi (bez wysiewania trawy), po którym będzie można jeździć. Pamiętać jednak należy, że lepiej robić to w okresach suchych. Kiedy jest mokro lub gdy pada śnieg, samochód lepiej zostawić w garażu, a samemu przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Kolejność ściągania asfaltu na poszczególnych ulicach zostanie podana w oddzielnym komunikacie.
W mieście pozostanie jedynie sieć dróg powiatowych i wojewódzkich, by zapewnić możliwość sprawnego poruszania się komunikacji zbiorowej. Wierzymy, że zmiany, które zostaną wprowadzone od 1 maja br. bardzo się Państwu spodobają, a miasto otrzyma dalsze dofinansowania na tego typu inwestycje i innowacje.
Projekt o wartości 52 milionów złotych jest finansowany w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Ochrony Środowiska EOFOR.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie