Reklama

Podsumowanie działań wydziału Inżynierii Ochrony Środowiska i Rozwoju Urbanistycznego

Redakcja TuZywiec
07/02/2023 15:31

Burmistrz Miasta Żywca Antoni Szlagor

Dziś przedstawiam podsumowanie działalności wydziału Inżynierii, Ochrony Środowiska i Rozwoju Urbanistycznego Urzędu Miejskiego w Żywcu.
Antoni Szlagor Antoni Szlagor

 

Informacja na temat realizowanych inwestycji (zaczętych w 2022r. i kontynuowanych w 2023r.):
a) Wprowadzenie stref płatnego parkowania w mieście Żywcu. W dniu 4 stycznia 2022 roku została zawarta z Mera Systemy Sp. z o.o. ul. M. Langiewicza 16, 05-825 Grodzisk Mazowiecki umowa na realizację zadania pn.: „Dostawa elementów Strefy Płatnego Parkowania wraz z ich serwisowaniem na terenie miasta Żywiec”. Wykonawca został wyłoniony w wyniku przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z umową nr 24/2022/IOŚ strefa płatnego parkowania uruchomiona została w dniu 30.09.2022r. Strefy działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 17.00 z wyłączeniem sobót oraz dni ustawowo wolnych od pracy. W skład stref wchodzi 30 ulic, m.in. Dworcowa (od skrzyżowania z ul. Wesołą do skrzyżowania z ul. ks. Słonki), Futrzarska (od skrzyżowania z ul. Dworcową na odcinku ok. 45 m), Różana, Kościuszki, Węglowa, Witosa (od skrzyżowania z ul. Węglową do skrzyżowania z ul. Kościuszki), Kraszewskiego (wraz z parkingiem zlokalizowanym przy ul. Kraszewskiego), Wolności (od skrzyżowania z ul. Batorego do skrzyżowania z ul. Legionów), Batorego, 3 Maja, Zamkowa, Jagiellońska, Sienkiewicza (od Rynku do skrzyżowania z ul. Jagiellońską), Krasińskiego, PCK, Poniatowskiego (od skrzyżowania z ul. Pod Górą do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego), Komonieckiego (od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego), Słowackiego i Piłsudskiego (od posesji nr 12 do skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich).
b) „Przebudowa ul. Św. Wita bocznej w Żywcu – Etap I”. W dniu 16.12.2022r. została zawarta z FADRÓG Wojciech Faron, ul. Żwirowa 24, 34-300 Żywiec umowa. Czas trwania umowy – 2 tygodnie od daty zawarcia umowy. Zakres przewidywanych prac obejmuje m.in.: roboty rozbiórkowe, regulację istniejących urządzeń infrastruktury technicznej, zabezpieczenie istniejących sieci energetycznych oraz sieci gazowych, roboty ziemne i montażowe, profilowanie i zagęszczanie podłoża.
c) „Opracowanie dokumentu pn. „Miejski plan adaptacji do zmian klimatu dla miasta Żywca”

 

Informacja na temat zrealizowanych inwestycji drogowych oraz remontów dróg w 2022r.:

a) „Stworzenie nowego szlaku turystycznego tj. trasy pieszo - rowerowej z elementami edukacji przyrodniczej wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego”. Inwestycja finansowana ze środków przyznanych Zamawiającemu w ramach Radowego Funduszu Inwestycji Lokalnych ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. W ramach zadania wykonano: budowę ścieżki edukacyjno – przyrodniczej o dł. 4260 m wzdłuż brzegu Jeziora Żywieckiego od plaży miejskiej przy ul. Św. Wita w kierunku wschodnim poprzez kładkę pieszo - rowerową nad potokiem Moszczenica, następnie wzdłuż brzegu Jeziora Żywieckiego w kierunku zachodnim równolegle do ul. Królowej Jadwigi, dalej w kierunku północnym, a następnie w kierunku południowo wschodnim w kierunku ul. Bohaterów Września z zakończeniem na brzegu rzeki Łękawka w rejonie boiska piłkarskiego LKS Błękitni, budowę kładki pieszo – rowerowej nad potokiem Moszczenica, budowę ogólnodostępnych miejsc odpoczynku dla pieszych i rowerzystów tj. ławek i stojaków na rowery.
b) „Przebudowa ul. Różanej w Żywcu – etap IV”. Zakres przewidywanych prac obejmował remont odcinka ul. Różanej wraz ze skrzyżowaniem ul. Za Wodą i ul. Różanej tj.: rozbiórkę i odtworzenie konstrukcji nawierzchni jezdni, frezowanie, rozebranie nawierzchni jezdni, chodników i zjazdów oraz krawężników i obrzeży, regulację istniejących urządzeń infrastruktury technicznej, zabezpieczenie istniejących sieci gazowych i teletechnicznych rurami ochronnymi, roboty branży sanitarnej (studnie rewizyjne, wpusty deszczowe).
c) „Remont ul. Na Oklu w Żywcu”. Zadanie finansowane w części ze środków przyznanych Zamawiającemu w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W ramach zadania wykonano: regulację pionową studzienek dla urządzeń podziemnych, wyrównanie istniejącej podbudowy tłuczniem, rozebranie nawierzchni ulic, profilowanie i dogęszczanie podłoża, oczyszczenie i skropienie nawierzchni asfaltem, ułożenie warstwy wiążącej i ścieralnej, demontaż starych i montaż nowych studni ściekowych ulicznych, wykonanie pobocza obustronnego z kruszywa łamanego.
d) „Remont łącznika ulicy Klonowej i Habsburgów”. W ramach zadania wykonano: frezowanie istniejącej nawierzchni, wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, ułożenie warstwy ścieralnej, wykonanie chodnika, zjazdów do posesji oraz krawężników, rozbiórka istniejących studni kanalizacji deszczowej oraz wykonanie nowych studni wraz z wpustami ulicznymi.
e) „Remont ulicy Wrzosowej”. W ramach zadania wykonano: mechaniczne profilowanie 
i dogęszczanie podłoża, oczyszczenie i skrapianie nawierzchni, wykonanie warstwy profilującej, wiążącej i ścieralnej z betonu asfaltowego oraz remont elementów odwodnienia.
f) „Remont ulicy Kocurowskiej – etap IV”. W ramach zadania wykonano: profilowanie i dogęszczanie podłoża, wykonanie warstwy profilującej i wiążące, oczyszczenie i skrapianie nawierzchni asfaltowej oraz regulacja pionowa urządzeń podziemnych.
g) „Remont ulicy Jodłowej Bocznej I”. W ramach zadania wykonano: wykonanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, oczyszczenie i skropienie nawierzchni asfaltem, ułożenie warstwy ścieralnej, wykonanie chodnika, krawężników, obrzeży i odwodnień.
h) „Remont ulicy Jodłowej Bocznej II”. W ramach zadania wykonano: profilowanie 
i dogęszczanie podłoża, wykonanie warstwy profilującej, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, ułożenie warstwy ścieralnej oraz regulacja pionowa urządzeń podziemnych.

 

Informacja na temat opracowanych dokumentacji projektowych:

a) „Węzeł przesiadkowy przy Amfiteatrze w Żywcu”. Zamówienie współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 i 15% z budżetu Państwa. W ramach zadania opracowano dokumentację projektowo–kosztorysową zintegrowanego węzła przesiadkowego zlokalizowanego przy Amfiteatrze w Żywcu.
b) „Ciąg pieszo – rowerowy od Rynku do wałów Jeziora Żywieckiego”. Zamówienie współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 i 15% z budżetu Państwa. Zadanie obejmowało opracowanie dokumentacji dla ciągu pieszo rowerowego pomiędzy rynkiem żywieckim, a wałami Jeziora Żywieckiego z wykorzystaniem ciągu ul. Sienkiewicza.
c) „Ciąg pieszo – rowerowy do Gminy Radziechowy – Wieprz – Etap II”. Zamówienie współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 i 15% z budżetu Państwa. Niniejsze zadanie obejmowało opracowanie dokumentacji dla ciągu pieszo-rowerowego prowadzącego od Amfiteatru w Żywcu do granic gminy Radziechowy–Wieprz na odcinkach, które nie zostały wykonane w etapie I budowy ciągu pieszo – rowerowego, dofinansowanego z funduszy norweskich.
d) „Sieć monitoringu wizyjnego i oświetlenia OZE w wybranych punktach Miasta Żywca”. Zamówienie współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 i 15% z budżetu Państwa. Zadanie obejmowało opracowanie dokumentacji sieci oświetlenia ulicznego i monitoringu w miejscach, w których występują duże potoki pieszych i rowerzystów.
e) „Budowa drogi łączącej ul. Tetmajera i Niwy wraz z obiektem mostowym w Żywcu”. Zadanie obejmowało wykonanie projektu połączenia ulicy Tetmajera i ulicy Niwy wraz z obiektem mostowym na potoku Leśnianka.

 

Informacja na temat zrealizowanych inwestycji przez Wydział Ochrony Środowiska w 2022r.:

a) „Opracowanie planu działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu dla miasta Żywca (SECAP)”. W dniu 15 grudnia 2022r. została przyjęta uchwała przez Radę Miasta w Żywcu w sprawie Planu działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu dla miasta Żywca (SECAP) do 2030r. Podstawą opracowania była umowa zawarta między Miastem Żywiec a Wykonawcą, w którym zawarto zakres dokumentu wraz z dodatkowymi działaniami do podjęcia. Zadanie realizowane było w ramach projektu pt. „Miasto Żywiec – opracowanie dokumentacji w ramach wsparcia rozwoju miast POPT 2014-2020” dofinansowane w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 oraz budżetu państwa.

Miasto Żywiec planuje przystąpić do Porozumienia Burmistrzów, czyli oddolnej inicjatywy miast i gmin Europy mającej na celu wsparcie realizacji polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej poprzez realizację jej postulatów na swoim terenie, a także wzajemne wspieranie się w tych wysiłkach. Pierwsza edycja Porozumienia, realizowana w latach 2008-2015 miała na celu zobowiązanie się do ograniczenia lokalnych emisji dwutlenku węgla o co najmniej 20% do 2020 roku poprzez podniesienie efektywności energetycznej oraz zwiększenie wykorzystania OZE. Obecny, drugi etap, trwający od 2015 roku, odpowiada na nowe wyzwania Europy, a także nowe ramy unijnej polityki energetycznej poprzez dążenie do redukcji emisji dwutlenku węgla o co najmniej 40% do 2030 roku, a także na ujęciu komponentu adaptacji do zmian klimatu. Przystąpienie do Porozumienia jest jednoznaczne ze zobowiązaniem się do: 

1. zmniejszenia emisji CO2 na swoim obszarze o co najmniej 40% do roku 2030, głównie przez poprawę wydajności energetycznej i większe wykorzystanie źródeł energii odnawialnej;

2. zwiększenia odporności swojego obszaru na zmiany klimatu poprzez przystosowanie się do ich negatywnych skutków;

3. zwalczania ubóstwa energetycznego jako kluczowego działania zapewniającego sprawiedliwą transformację.

W związku z powyższym podejmowane są następujące działania:

1. sporządzenie bazowej inwentaryzacji emisji oraz oceny ryzyka i wrażliwości na zmiany klimatu;

2. opracowanie i przedstawienia planu działania na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP);

3. sporządzenie sprawozdania z postępu prac co najmniej raz na dwa lata od dnia złożenia planu SECAP na potrzeby oceny, monitorowania i weryfikacji.

b) W 2022 roku na terenie miasta Żywca realizowany był Program ograniczenia niskiej emisji (PONE), mający na celu zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych, wytwarzanych przez stare przydomowe kotłownie zainstalowane w budynkach jednorodzinnych. Realizacja celu nastąpiła poprzez udzielenie przez miasto Żywiec pomocy finansowej w wysokości 60% , jednak nie więcej niż 6 000,00 zł, do wymiany starego urządzenia na nowe źródło ciepła. 

W 2022r.wymieniono 39 szt. starych, nieekologicznych i nieekonomicznych kotłów węglowych na: 

• 24 szt. kotłów gazowych 

• 7 szt. kotłów na pellet,

• 6 szt. pomp ciepła, 

• 2 szt. węzła cieplnego (miejska sieć ciepłownicza)

c) W 2022r. Miasto Żywiec udzielało również mieszkańcom miasta pomocy w prawidłowym pozbyciu się odpadów zawierających azbest . Realizacja celu nastąpiła poprzez odbiór na koszt miasta odpadów azbestowych usuniętych z budynków mieszkalnych zlokalizowanych a terenie miasta Żywca. 

W 2022r. usunięto 56,617 Mg odpadów z 34 budynków.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo tuzywiec.pl




Reklama
Wróć do