
Choć Żywiec od lat promuje się jako miasto turystyczne, pełne zabytków i atrakcji, w jego centrum wciąż istnieje miejsce, które bardziej odstrasza niż przyciąga. Mowa o tzw. placu nabiałowym – niewielkim targowisku położonym między ulicami Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego, w sąsiedztwie renomowanych szkół średnich.
Od lat stoją tam zniszczone, częściowo rozpadające się stragany, które – jak podkreślają mieszkańcy – nie tylko szpecą centrum miasta, ale też stwarzają zagrożenie. Już pięć lat temu radny Marian Kastelik alarmował, że podczas wichur z dachów odpadają elementy, mogące zranić przechodniów. Wskazywał także na potrzebę kompleksowego remontu – od wymiany poszycia, przez naprawę konstrukcji, po malowanie i zabezpieczenie metalowych części.
Ówczesne władze tłumaczyły brak działań trudną sytuacją finansową, pogłębioną przez pandemię. Niestety, mimo upływu lat, targowisko wciąż niszczeje, a obecnie dodatkowo szpecą je graffiti.
Radny Kastelik postanowił ponowić interwencję. W odpowiedzi burmistrz Antoni Szlagor poinformował, że w 2024 roku odbyły się konsultacje między władzami miasta, powiatu oraz właścicielami sąsiednich nieruchomości. Koszt niezbędnych prac oszacowano na około 80 tys. zł. Miasto podjęło także starania, by przejąć od Starostwa Powiatowego niewykorzystywany budynek stojący na placu, co ma umożliwić objęcie inwestycją całego terenu.
Władze zapowiadają starania o pozyskanie środków zewnętrznych, jednak mieszkańcy – choć mają nadzieję – zachowują ostrożny optymizm. Jak mówią, chcieliby, aby „serce miasta przestało być jego wstydliwą stroną”.
Nowe trasy pieszo-rowerowe – inwestycja w mobilność
Równolegle Żywiec stawia na nowoczesną i ekologiczną komunikację. W ciągu najbliższych miesięcy powstanie droga pieszo-rowerowa prowadząca od mostu na Niwach do granicy z Wieprzem. To część szerzej zakrojonego projektu, który zakłada budowę 16 kilometrów tras do 2026 roku.
4 września podpisano umowę z firmą Ters, która ma 170 dni na realizację inwestycji.
– To kolejny krok w stronę ekologicznej i przyjaznej komunikacji dla całej Żywiecczyzny – podkreśla burmistrz Antoni Szlagor.
Nowe trasy mają poprawić bezpieczeństwo, komfort i jakość życia mieszkańców, pokazując, że mimo problemów z zaniedbanymi miejscami, Żywiec nie przestaje się rozwijać i inwestować w przyszłość.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie