Reklama

Historia Fabryki Samochodów w Bielsku-Białej

Redakcja TuZywiec
30/11/2023 09:24

Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej, założona w 1948 roku jako Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego „Polmo”, miała doniosły wpływ na historię przemysłu samochodowego w Polsce.

Początkowo specjalizując się w produkcji silników do motopomp, wkrótce zmodernizowane jednostki napędowe znalazły zastosowanie w samochodzie Syrena, otwierając erę produkcji pojazdów. Przejęcie przez Edwarda Gierka władzy w Polsce stworzyło dogodny klimat dla rozwoju produkcji samochodów w regionie.

Przekształcona w 1971 roku z WSM Bielsko, FSM połączyła wiele zakładów mechanicznych z okolic, rozszerzając swoją działalność. Produkcja Syren 104, 105 oraz ich odmian trwała do 1983 roku, kiedy to przestano wytwarzać te modele.

Następnie fabryka skupiła się na produkcji Polskiego Fiata 126p oraz Cinquecento, które po pewnym czasie zostały przejęte przez Fiat Auto Poland. W międzyczasie wytworzono również modele takie jak FSM Beskid 106.

W 1990 roku, w ramach komercjalizacji, FSM przekształcono w spółkę akcyjną. Później, po procesie prywatyzacji (gdzie 90% udziałów nabyło Fiat Auto), nazwę zmieniono na Fiat Auto Poland SA. Wraz z modernizacją modelu 126p, marka „Polski Fiat” została zastąpiona przez „FIAT”.

Po wielu latach działalności, zmianach własnościowych i produkcji różnych modeli, fabryka zakończyła produkcję w Bielsku-Białej i Tychach, skupiając się na nowych kierunkach i współpracy z grupą Fiat.

FSM pozostawiła trwały ślad w historii polskiego przemysłu samochodowego, będąc częścią rozwoju motoryzacji w kraju.

Historia Fiata 126p: Ikona motoryzacji lat 70. i 80.

Fiat 126p, nazywany powszechnie "Maluchem", stanowił ikonę motoryzacji, szczególnie w latach 70. i 80. Samochód ten, będący następcą modelu 500 Nuova, zyskał popularność we Włoszech i poza granicami kraju.

Początki i Produkcja

Rozpoczęcie produkcji tego kultowego modelu datuje się na lata 70. XX wieku. Pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę we wrześniu 1972 roku we Włoszech, a premiera na polskim rynku miała miejsce w listopadzie tego samego roku.

Ewolucja Modelu

Początkowe wersje Fiata 126p wyposażone były w dwucylindrowy silnik o pojemności 594 cm³ i mocy 23 KM. Przez lata samochód przeszedł szereg modernizacji, w tym zwiększenie pojemności silnika do 652 cm³ i zwiększenie mocy. Również wyposażenie było stopniowo ulepszane, wprowadzając różne wersje, takie jak Standard, Special, Lux czy Komfort.

Edycje Limitowane i Wersje Specjalne

W ciągu lat produkcji Fiat 126p powstawały edycje limitowane, takie jak Silver, Black, Red i Brown, które wyróżniały się zarówno stylistyką zewnętrzną, jak i usprawnieniami mechanicznymi. Ponadto, powstała również wersja przeznaczona dla osób niepełnosprawnych, wyposażona w specjalne urządzenia ułatwiające sterowanie

.Koniec Ery "Malucha"

Produkcja Fiata 126p zakończyła się we wrześniu 2000 roku z powodu malejącego zainteresowania modelem oraz zużycia sprzętu produkcyjnego. Ostatnia seria "Happy End" sygnowana numerami stanowiła swego rodzaju zakończenie historii tego kultowego samochodu.

Dziedzictwo i Dzisiejsza Sytuacja

Mimo zakończenia produkcji, Fiat 126p pozostaje ikoną motoryzacji lat 70. i 80., będąc często wspominanym modelem, który zapisał się w historii polskiej i światowej motoryzacji.

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo tuzywiec.pl




Reklama
Wróć do