Reklama

Historia i Ewolucja Dworca Kolejowego w Żywcu

Redakcja TuZywiec
05/12/2023 08:11

Początki dworca kolejowego w Żywcu wiążą się z decyzjami dotyczącymi jego lokalizacji. Pierwotnie planowano umiejscowić go w obszarze zwanym Łąg, jednak z uwagi na obawy przed zagrożeniem pożarem ze strony drewnianych budynków mieszkańców Rudzy, władze miasta zdecydowały o budowie dworca w Zabłociu, około dwóch kilometrów od Żywca.

Otwarcie linii Bielsko-Żywiec w 1878 roku zainicjowało rozwój dworca, co przyczyniło się do dynamicznego wzrostu tej okolicy, promując handel, rzemiosło i przemysł, szczególnie w rejonie ulicy Kolejowej, zamieszkałej w dużej mierze przez społeczność żydowską.

Początkowy budynek dworcowy wzniesiony w 1878 roku reprezentował typową architekturę austro-węgierskich dworców kolejowych. Późniejsza przebudowa autorstwa Roberta Fussgangera nadała mu charakterystyczny styl podhalański, z nowymi dachami, łukowymi oknami oraz rzeźbami sokołów nad wejściem.

Okres II wojny światowej przyniósł zniszczenia, ale po wojnie budynek został odbudowany zgodnie z pierwotnym projektem, chociaż stracił zadaszenie peronu oraz niektóre infrastruktury.

Rozwój kolejowej infrastruktury elektroenergetycznej w latach 70. i 80. XX wieku wprowadził elektryfikację linii kolejowych w różnych kierunkach, zwiększając wygodę podróży.

Dworzec był świadkiem licznych zmian i modernizacji - w latach 70. wybudowano kładkę dla pieszych, a w 1980 roku otwarto przejście podziemne, usprawniając komunikację pomiędzy placem dworcowym a innymi częściami miasta.

Przez lata dworzec pełnił różne funkcje - gościła w nim restauracja Dworcowa do 1995 roku. Z kolejnymi zmianami w rozkładzie jazdy, linie do Suchej Beskidzkiej i dalsze były czasami zawieszane, by ostatecznie, po pewnym czasie, wznowić regularne kursy, włącznie z pociągami Kolei Śląskich.

W 2016 roku dworzec przeszedł gruntowny remont, obejmujący elewację, okna, dach oraz modernizację peronów i systemu informacji pasażerskiej, co poprawiło komfort podróży dla użytkowników.

Dworzec kolejowy w Żywcu stanowi zatem nie tylko ważny punkt w historii kolei w regionie, lecz także odzwierciedlenie zmian, jakie zachodziły w strukturze miasta i jego komunikacji przez wiele lat.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo tuzywiec.pl




Reklama
Wróć do