
Przebudowa drogi wojewódzkiej 948 budzi wśród mieszkańców ogromne emocje, gdyż powoduje duże utrudnienia w ruchu, a tym samym w życiu codziennym. Władze gminy Czernichów przekazały właśnie do publicznej wiadomości odpowiedź jaką w sprawie rodzących się wątpliwości udzielił Urząd Marszałkowski w Katowicach.
W piśmie pod którym podpisał się marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski napisał, że należy podkreślić, iż droga jest specyficzne ukształtowania na skarpie schodzącej do rzeki Soła i Jeziora Międzybrodzkiego. W sąsiedztwie przebudowywanego odcinka drogi występują 42 zinwentaryzowane osuwiska. Zaznaczył, że W ramach rozwiązań projektowych, projektant musiał wziąć pod uwagę te liczne ograniczenia terenowe, bliskość strategicznych zbiorników wodnych oraz możliwości techniczne związane z koniecznością dostosowania rozwiązań do występujących w sąsiedztwie drogi osuwisk i jednocześnie zaprojektować przebudowę DW 948, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Z uwagi na ww. skomplikowaną budowę geologiczną terenu, a często braku jego dostępności, nie było możliwości uwzględniania na całym przebudowywanym odcinku chodników i dróg rowerowych w oczekiwanym zakresie.
Marszałek informuje, że przyjęte rozwiązania projektowe, na etapie opracowywania dokumentacji projektowej, były konsultowane z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz uzyskały akceptację zarządców dróg gminnych i powiatowych. Pozytywną opinię odnośnie bezpieczeństwa ruchu wydały również Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach oraz Komenda Powiatowa Policji w Żywcu. Poza trudnościami w zakresie opracowania bezpiecznych rozwiązań inżynierskich dotyczących zabezpieczenia skarp przed osuwaniem się górotworu, na etapie prac projektowych wystąpił również szereg problemów formalno-prawnych, w tym trudne oraz długotrwałe uzgodnienia z Regionalnym Zarządem Gospodarstwa Wodnego RZGW w Krakowie (obecnie PGW Wody Polskie) oraz uzgodnienia z gestorami sieci energetycznych i teletechnicznych.
Powyższe w sposób znaczący wpłynęło na wydłużenie etapu przygotowania inwestycji, gdyż pierwotnie zakładany termin zakończenia prac projektowych - grudzień 2016 r., nie mógł być dotrzymany. Przygotowanie zadania do realizacji trwało ponad 4 lata i dopiero w lutym 2020 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję zezwalającą na realizację tej inwestycji.
W stanie istniejącym, dużą niedogodnością dla użytkowników drogi wojewódzkiej nr 948 jest zły stan techniczny jej nawierzchni. Ogranicza w znacznym stopniu komfort podróżowania, co przyczynia się do wzrostu emisji hałasu oraz podnosi koszty eksploatacji pojazdów. Sytuacja ta wpływa negatywnie na ograniczenie przepustowości, spowolnienie ruchu oraz również na komfort życia mieszkańców obszarów przyległych.
Dostrzegając istotność tej drogi dla regionu, jak również konieczność podjęcia działań w celu poprawy stanu technicznego drogi, a co za tym idzie poprawy komfortu życia mieszkańców oraz uczestników ruchu drogowego, w tym również przyjeżdżających turystów, Zarząd Województwa Śląskiego podjął starania mające na celu zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 215 min złotych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że jest to największa inwestycja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach realizowana w całości z budżetu Województwa Śląskiego.
W kwietniu br. została zawarta umowa z Wykonawcą robót budowlanych -Konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym „IMB-Podbeskidzie" Sp. z o.o. na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 948 od DK 52 do drogi wojewódzkiej nr 946 z podziałem na 2 części:
Część I - odcinek od miejscowości Kobiernice do miejscowości Czernichów,
Część II - odcinek od miejscowości Czernichów do Żywca.
Biorąc pod uwagę głosy zaniepokojonych przedstawicieli gmin, przez które przebiega DW948, ich mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców, placówek zdrowia, a także przedstawicieli elektrowni, przystąpiono do ponownej analizy wprowadzonej organizacji ruchu na czas robót. Wychodząc naprzeciw niepokojom, podjęto działania, w kierunku ograniczenia do minimum konieczności wprowadzenia całkowitych zamknięć na czas przebudowy, szczególnie w Międzybrodziu Bialskim w rejonie potoku Żamówka Mała. Ze względu na występujący tam skomplikowany układ drogowy, zachodzi konieczność poczynienia szeregu uzgodnień m.in. z Wodami Polskimi. Brak dostępnego terenu był powodem braku mostu objazdowego w tym miejscu. Decyzje o umożliwieniu przejazdu, bądź też jego braku zostaną przekazane po ostatecznych uzgodnieniach.
- Informujemy jednocześnie, iż w wyniku przeprowadzonych rozmów z wykonawcą robót budowlanych, uzgodniono zmiany w harmonogramie robót, w wyniku których do końca czerwca 2022 roku nie przewiduje się zamknięcia przejazdu przez most nad potokiem Żamówka Mała - pisze marszałek.
Zgodnie z zatwierdzoną czasową organizacją ruchu dla przedmiotowej inwestycji przez cały okres realizacji zasadniczych robót w ramach przedmiotowego zadania przewiduje się funkcjonowanie objazdu dla tzw. „ruchu tranzytowego" pomiędzy m. Kobiernice i Żywiec. Objazd ten prowadzony będzie przez m. Bielsko-Biała drogą krajową nr 52 oraz drogą S-1. Dodatkowo każdorazowo dla obsługi terenów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie przebudowywanej drogi wprowadzony zostanie objazd lokalny, którego trasa uzależniona będzie od odcinka DW 948, na którym aktualnie prowadzane będą roboty. Objazdy lokalne nie będą jednak dostępne dla wszystkich grup pojazdów - możliwość skorzystania z objazdu lokalnego warunkowana będzie rzeczywistą masą całkowitą pojazdu, której wartość dostosowano do istniejącej organizacji ruchu na sieci dróg lokalnych (z ewentualnymi włączeniami w tym zakresie). Na poszczególnych odcinkach robót, na których istnieje możliwość budowy tymczasowych obiektów mostowych przewiduje się prowadzenie robót przy zachowaniu możliwości dojazdu do posesji i ruchu pojazdów komunikacji zbiorowej - należy liczyć się jednak z utrudnieniami wynikającymi ze sterowania ruchem za pomocą wahadłowych sygnalizacji świetlnych oraz koniecznością przejazdu po odcinkach dróg o niepełnej konstrukcji nawierzchni.
9 sierpnia wykonawca planuje wprowadzenie objazdów od ronda z DK52 w Kobiernicach do skrzyżowania z ulicą Łazki w Międzybrodziu Bialskim dla ruchu tranzytowego, który będzie funkcjonował do końca inwestycji. Drugi objazdu będzie objazdem lokalnym od m. Kobiernice przez m. Porąbka do m. Międzybrodzie Bialskie - objazd ten będzie dostępny dla pojazdów, których rzeczywista masa całkowita nie będzie większa niż 7,5 t. Pojazdy komunikacji zbiorowej oraz dojazdy do posesji będą mogły poruszać się na zamkniętym odcinku drogi.
Natomiast 6 września wykonawca planuje wprowadzenie objazdu lokalnego od m. Czernichów przez m. Zarzecze do m. Żywiec - objazd ten będzie dostępny dla pojazdów, których rzeczywista masa całkowita nie będzie większa niż 10t. Pojazdy komunikacji zbiorowej oraz dojazdy do posesji będą mogły poruszać się na zamkniętym odcinku drogi.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie