
Statki stanowią nieodłączną część historii żeglugi, a każdy z nich ma swoją własną fascynującą opowieść. Jednym z takich statków jest "Żywiec", który został zwodowany 25 lipca 1967 roku. Jego pierwszym kapitanem był dumny mieszkaniec Żywca, Tadeusz Białkowski.
Nad dziobem statku dumnie prezentowała się tablica z herbem Żywca. To symboliczne odniesienie do miejsca pochodzenia statku, które zawsze było ważnym elementem tożsamości marynarzy i ich jednostek. Mimo że statek został zbudowany w stoczni im. G. Dymitrowa w Warnie, był to rezultat polskiego know-how, gdyż projektowali go polscy specjaliści. Cały proces związany z budową miał miejsce w ramach podziału pracy stosowanego w RWPG (Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej), gdzie polskie stocznie specjalizowały się w konstrukcji statków o dużej wyporności.
"Żywiec" zwracał uwagę nie tylko swoim pochodzeniem, ale także funkcjonalnością. Nawet pomimo swojej relatywnej niewielkości, doskonale sprawdzał się w transporcie drobnicy. Jego projekt uwzględniał praktyczne potrzeby eksploatacji, co czyniło go cennym aktywem na międzynarodowych wodach.
Pamięć o "Żywcu" przetrwała lata, będąc świadectwem polskiego wkładu w światową żeglugę. Każdy szczegół związany z tym statkiem stanowi kawałek historii, który warto pielęgnować i przekazywać kolejnym pokoleniom.
Dane techniczne
Typ statku: drobnicowiec
Rok budowy, stocznia: 1967, Warna-B (B-451/626) (Bułgaria) (Bułgaria)
Okres eksploatacji w PLO: 1970 - 1985
Dalsze losy: sprzedany (Fanaki Shipping Maritime Co., Alexandria, Egypt)
Nośność: 3420 TDW
Ilość pasażerów: 2 TEU
Długość całkowita: 95.8 m
Szerokość: 13.7 m
Zanurzenie: 5.6 m
Rodzaj napędu: silnik spalinowy
Moc SG: 1656 kW
Prędkość: 11.5 w
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie