Reklama

Kolej Transwersalna na Żywiecczyźnie – od militarnej strategii do turystycznej atrakcji

 Co to była Kolej Transwersalna?

Officialnie nazwana Galicyjska Kolej Transwersalna (k.k. Galizische Transversalbahn), zbudowana w latach 1882–1884 przez Austro-Węgry jako strategiczny szlak komunikacyjny biegnący z zachodu na wschód przez Galicję, omijający główną linię Kraków–Lwów i odporna na ewentualny atak ze wschodu .

Odcinek Zwardoń–Żywiec–Sucha Beskidzka–Chabówka–Nowy Sącz to część nowego torowiska o długości ok. 183 km, oddanego do użytku 15–16 grudnia 1884 roku .

 Cele i znaczenie

Miała zapewnić strategiczną alternatywę komunikacyjną (przede wszystkim militarną) w razie konfliktu z Rosją .

Miała również stymulować rozwój gospodarczy słabo zurbanizowanych terenów wschodnich Karpat – wykorzystywano ją do eksportu piwa z Żywca oraz produktów hutniczych z Węgierskiej Górki .

 Odcinek Żywiec–Sucha Beskidzka

Ta część była jednotorowa i przez dekady obsługiwała głównie ruch towarowy, choć także lokalny pasażerski .

Początkowo marginalna, dziś jest stopniowo rewitalizowana — działają przewoźnicy tacy jak POLREGIO, Koleje Śląskie czy PKP Intercity, a Stowarzyszenie Kolej Beskidzka aktywnie promuje powrót ruchu pasażerskiego .

 Współczesność i perspektywy

Od 2015 r. przywrócono turystyczne i weekendowe przewozy retro (zabytkowy tabor), np. z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca .

Atrakcyjna krajobrazowo trasa oraz lokalne inicjatywy mają na celu przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego i integrację transportu publicznego regionu, co wpisuje się w strategię przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców Żywiecczyzny i okolic .

Kolej Transwersalna to historyczny projekt kolejowy z końca XIX w., realizujący cele zarówno militarne, jak i gospodarcze.

Odcinek między Żywcem a Suchą Beskidzką stanowi znaczący fragment tej trasy.

 Infrastruktura Kolei Transwersalnej na Żywiecczyźnie

 Stacje i przystanki

Na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka istniało (i częściowo istnieje nadal) kilka istotnych stacji i przystanków:

Żywiec – główna stacja węzłowa (z połączeniem m.in. do Zwardonia i Bielska-Białej).

Pewel Wielka – mała stacja/postój wśród górskich terenów.

Jeleśnia – ważna stacja regionalna, często punkt przesiadkowy dla okolicznych wsi.

Kurów – obecnie nieczynny przystanek.

Hucisko, Lachowice, Skawica – mniejsze punkty obsługi pasażerskiej i towarowej.

Sucha Beskidzka – ważna stacja przesiadkowa, również część głównego szlaku z Krakowa do Zakopanego.

 Tunele

W regionie znajdowało się kilka krótkich tuneli kolejowych, zbudowanych z kamienia lub betonu. Jeden z nich znajduje się:

między Jeleśnią a Lachowicami – obecnie nieczynny, czasem odwiedzany przez pasjonatów kolei lub turystów. Może to być właśnie ten, który widnieje na Twoich zdjęciach – betonowy wiadukt lub przepust kolejowy w lesie.

 Wiadukty i przepusty

Wiadukty budowane były głównie z betonu i kamienia łamanego – ich zadaniem było prowadzenie torowiska przez górskie strumienie i wąwozy.

Jeden z zachowanych wiaduktów (widoczny na zdjęciach) znajduje się prawdopodobnie na terenie Jeleśni lub przyległych lasów – dziś stanowi ciekawy relikt architektury kolejowej XIX wieku.

Przepusty wodne miały kluczowe znaczenie, ponieważ linia przebiegała w trudnym, górskim terenie, z wieloma potokami, osuwiskami i leśnymi ciekami wodnymi.

 Mosty i nasypy

Linia była wsparta licznymi nasypami ziemnymi i kamiennymi – część z nich nadal widoczna jest w terenie jako ścieżki lub wały.

Mosty kolejowe budowane były z metalu i kamienia, jednak wiele z nich nie przetrwało próby czasu.

 Stan obecny

Większość infrastruktury została zniszczona lub zdemontowana po likwidacji regularnych połączeń.

Część tuneli i wiaduktów jest zarośnięta lub zalana, ale stanowi ciekawe obiekty dla eksploratorów (urban exploration).

Trasa na niektórych odcinkach została przekształcona w szlaki turystyczne i rowerowe (np. Jeleśnia–Kurów).

Podsumowanie:

Kolej Transwersalna na Żywiecczyźnie to nie tylko historia – to także fascynująca infrastruktura inżynieryjna XIX wieku, rozsiana po lasach, wzgórzach i dolinach regionu. Wiadukty, tunele i nasypy są cichymi świadkami przeszłości, a dziś tworzą unikatowy klimat lokalnych szlaków i atrakcji turystycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo tuzywiec.pl




Reklama
Wróć do