
Już od 1 listopada kierowcy autobusów oraz pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony będą zobowiązani do uiszczania opłat za przejazd na wybranych odcinkach dróg ekspresowych S1 i S7 w naszym regionie. Odcinki objęte nowymi przepisami to fragment S1 między Milówką a tunelem w Lalikach oraz S7 na trasie Lubień – tunel w Naprawie – Rabka-Zdrój Zabornia. Decyzja o objęciu tych fragmentów systemem e-TOLL zapadła na poziomie Rady Ministrów na wniosek Ministerstwa Infrastruktury.
Ministerstwo uzasadnia wprowadzenie opłat koniecznością zwiększenia przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, który stanowi główne źródło finansowania inwestycji w infrastrukturę drogową. Środki pozyskane z opłat mają pozwolić na kontynuację rozbudowy krajowej sieci dróg, która jest kluczowa dla podnoszenia jakości i bezpieczeństwa transportu w Polsce.
Warto zauważyć, że w naszym regionie od dłuższego czasu opłatą elektroniczną objęty jest już odcinek S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a węzłem Żywiec Soła. Kolejne plany dotyczą wprowadzenia opłat na dalszym odcinku tej trasy, od węzła Żywiec Soła do węzła Przybędza, jednak realizacja tych zamierzeń uzależniona jest od zakończenia budowy odcinka łączącego węzeł Przybędza z węzłem Milówka. Ministerstwo przewiduje, że najwcześniej może to nastąpić w 2026 roku.
Decyzja o wprowadzeniu nowych opłat spotkała się z mieszanymi opiniami. Część przewoźników, dla których dodatkowe koszty będą miały znaczący wpływ na rentowność usług, wyraża obawy o wzrost kosztów działalności. Z drugiej strony, Ministerstwo Infrastruktury zwraca uwagę na długoterminowe korzyści, które mają z niej wynikać, w tym na planowane ograniczenia transportu towarowego na drogach. Takie działania, zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, mają wspierać rozwój transportu kolejowego, co ma przyczynić się do redukcji emisji CO₂ oraz odciążenia infrastruktury drogowej.
Zmiany w systemie opłat wpisują się więc w szerszy plan inwestycji oraz rozwoju bardziej zrównoważonego modelu transportu w Polsce. Rozszerzenie sieci dróg płatnych ma z jednej strony wspierać finansowanie kluczowych inwestycji drogowych, z drugiej zaś stanowić krok w kierunku ograniczenia emisji i wzmacniania transportu kolejowego jako alternatywy dla transportu drogowego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie